Strategic Workforce Consulting

Hebt u het gevoel dat uw huidige HR-situatie achterop hinkt bij uw ambities? Doe dan een beroep op de consultants van Strategic Workforce Consulting om zo uw strategische bedrijfsdoelstellingen te realiseren.

Strategic Workforce Consulting slaat de brug tussen uw huidige Resource Managementbeleid en uw ambitieuze doelstellingen.

Aan de hand van assessments met directie- of MT-leden brengen we uw huidige HR-situatie in kaart, en onderzoeken we waar u naartoe wilt, met workforce optimization als doel. In een concreet strategieadvies maken we inzichtelijk wat er de komende jaren nodig is op het gebied van in-, door-, en uitstroom om uw bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Na de fase van strategy consulting vertalen we dit advies in heldere, meetbare actieplannen, waar u heel concreet mee aan de slag kunt. En als u wilt, bekommeren we ons ook over de uitvoering van die plannen – zodat uw HR-ambities binnen de kortste keren waarheid worden.

Onze oplossing, uw voordelen:

  • wij nemen uw HR-beleid onder handen, u hebt tijd voor uw core business
  • uw HR-situatie wordt doorgelicht én geoptimaliseerd
  • een HR-beleid op maat zorgt gegarandeerd voor tijd- en geldwinst

Uitdaging

  • Autoverhuurder wil chauffeursbezetting en kostenstructuur optimaliseren voor efficiënte ophaling & levering van de voertuigen
  • Behoefte aan perfecte balans tussen flexibiliteit en continuïteit
  • Nood aan creatieve partner die meedenkt en anticipeert

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

Totaaloplossing voor het beheer van het chauffeursteam: selectie, planning, follow-up, coaching & motivatie, evaluatie, infosessies, rapportering, kwaliteitsbewaking, ...

Succes

  • Optimale capaciteitsplanning: nooit te veel of te weinig chauffeurs in dienst
  • Efficiëntiewinst dankzij flexibiliteit en voortdurende follow-up
  • Aanzienlijke tijdwinst door uitbesteding van chauffeursplanning (minstens 1 FTE)
  • Gegarandeerde continuïteit: 1 centraal oproepnummer voor alle aanvragen van alle Europcar-filialen
  • Flexibel inzetbare en uiterst gemotiveerde chauffeurs

Uitdaging

  • Nieuw opstartend bedrijf wil zijn producten snel in de markt zetten
  • Behoefte aan een flexibele salesforce die mee evolueert met de verkoopresultaten
  • Op zoek naar een externe partner die bereid is om risico’s te delen

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • Totaaloplossing voor het beheer van het verkoopteam en de callcentermedewerkers (rekrutering, training, coaching, follow-up)
  • Ontwikkeling van een CRM-pakket op maat met aangepaste rapportering
  • Gezamenlijke marketingacties voor lead generation

Succes

  • Snelle opstart en groei van verkoopactiviteiten
  • Hoge conversieratio’s: 1 op de 4 telefoons leidt tot een klantenbezoek, 1 op de 3 bezoeken mondt uit in een contract
  • Efficiëntiewinst door combinatie van projectknowhow en commerciële expertise
  • Meer tijd voor corebusiness
  • Stabiliteit en continuïteit

Uitdaging

  • Salesfocus wijzigt drastisch als gevolg van vernieuwde wetgeving voor installaties op zonne-energie
  • Enfinity heeft snel inzetbare en ervaren account managers nodig
  • Flexibiliteit is een must om marktevoluties naadloos te volgen

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

Totaaloplossing voor het uitbouwen en managen van het nieuwe verkoopteam en het opzetten van een callcenter voor lead generation: rekrutering, training, coaching, CRM, follow-up…

Resultaten

  • Snelle opstart en groei van verkoopactiviteiten in het kmo-segment
  • Efficiëntiewinst dankzij professionele omkadering en gebruik van beproefde tools (o.a. CRM)
  • Continuïteit en flexibiliteit
  • Meer tijd voor corebusiness

Uitdaging

  • Multinational die net een interne reorganisatie doorgevoerd heeft
  • Geen interne capaciteit om snel meer dan 200 mensen aan te nemen
  • Een duidelijke vraag naar snel succes

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • Medewerkers van competitie werden aangetrokken
  • Netwerken met sollicitanten om zo snel nog meer kandidaten aan te trekken
  • Samenwerking met rekruteringsmanagers om de geschikte kandidaten te vinden

Succes

  • Twee weken na het tekenen van het contract waren de recruiters aan het werk
  • De eerste posities werden ingenomen in minder dan 30 dagen
  • Gemiddelde van 33 days to hire

Uitdaging

  • Sony Style wil de insourcing van zijn Customer Contact Centre een nieuw elan geven
  • Behoefte aan een strategische partner die zich soepel aanpast aan een snel veranderende omgeving
  • Voorkeur voor een hr-specialist die inzet op het talent van mensen eerder dan op technologie

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

Totaaloplossing voor het beheer van het Customer Contact Centre: rekrutering, training, coaching, evaluatie, permanente kwaliteitsmonitoring, communicatie en rapportering, operationeel en strategisch advies...

Succes

  • Vlotte overdracht van het contactcenterbeheer dankzij grondige voorbereiding en inschatting van potentiële risico’s
  • Vooruitgang op alle KPI’s in alle domeinen vanaf dag 1
  • Salesrecord van de voorbije 10 jaar verbroken zonder personeelsuitbreiding
  • Aantoonbare efficiëntiewinst en stijgende klantentevredenheid
  • Award voor Best Customer Experience in 2010 voor de succesvolle introductie van de ‘Click to Chat’-technologie

Uitdaging

  • Internationale verzekeraar (Fortune 500) ziet z’n workforce groeien tot 15000 medewerkers
  • De inefficiëntie op het vlak van recruiting noopt een revaluatie van het rekruteringsproces

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • leveren van screening en sourcing oplossingen voor het hoge volume aan kandidaten
  • Nieuwe sourcing technieken, geavanceerde technologie en betere toegang tot job boards
  • Uitbreiding van de talent acquisitie voor’ de regio Noord-Amerika tot Mexico en Zuid-Amerika Centralisering van het rekruteringsproces

Succes

  • De klant geniet van meer efficiëntie, en verminderde kostenbesparing
  • Het partnership zorgt voor een verfijning van het rekruteringsproces van de klant. Sinds het begin van de samenwerking is ManpowerGroup Solutions ook verantwoordelijk voor meer dan 20% van de aanwervingen van de klant

Uitdaging

  • Verzekeringsgroep P&V moet op korte tijd 1.600 werkstations verhuizen of vervangen in 2 verschillende hoofdzetels
  • Nood aan extra, flexibel inzetbaar personeel voor de duur van het project
  • Behoefte aan een betrouwbare partner die de volledige coördinatie op zich neemt

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • Soepele personeelsplanning dankzij het inzetten van back-ups
  • Volledige coördinatie en opvolging van het project, van voorbereiding t.e.m. nazorg
  • Uniforme aanpak in beide P&V-vestigingen

Succes

  • Uiterst vlotte verhuizing van 800 werkstations in Antwerpse vestiging
  • Vervanging van 800 verouderde werkstations in Brusselse hoofdzetel sneller afgerond dan gepland
  • Minimale hinder voor de werknemers van P&V
  • Geen extra werklast of kopzorgen voor het IT-team van P&V

Uitdaging

  • Textielarbeider is een knelpuntberoep, door een evrschuiving van de activiteiten naar de lageloonlanden
  • Grote speler zoekt gemotiveerde arbeiders en arbeidsters, zoals stiksters.

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • ManpowerGroup Solutions trok gemotiveerde werkkrachten aan uit de nieuwe EU-lidstaten
  • Zowel op privé- als op professioneel vlak werden deze nieuwe medewerkers door begeleid

Succes

  • Internationale medewerkers met zeer goede competenties vulden de lacune bij Crown Bedding perfect op
  • Goede begeleiding zorgde voor extra gemotiveerde werkkrachten, wat ook voor Crown Bedding erg voordelig is

Uitdaging

  • Een internationaal ICT-bedrijf wilde de efficiëntie van haar contingent workforce optimaliseren
  • De klant wilde een contingent workforce programma op maat
  • Met meer dan 200 leveranciers in de Benelux werd het managen en evalueren een tijdrovende zaak

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

Tapfin werd geselecteerd om een Managed Services Provider-programma op poten te zetten voor de hele Benelux. Doel: het stroomlijnen van de volledige contingent workforce, bestaande uit tijdelijken, contractuelen en freelancers. De oplossing omvatte ook een doorgedreven assessment van alle contingent workforce vendors en een analyse van de ondersteunende systemen en businessprocessen. We organiseerden ook de implementatie en het management van een Vendor Management System (VMS) op maat.

Succes

  • Herstructurering en rationalisatie van alle contingent workforce vendors
  • Risicoverlaging door volledige opvolging van processen en contracten
  • Implementatie van een Rate Card Analyse
  • Rechtstreekse kostenbesparing van 250.000 euro per jaar

Uitdaging

  • Satellite Ice is gespecialiseerd in aanleg en verhuur van tijdelijke ijspistes
  • Tijdelijke werkkrachten zijn erg belangrijk in het winterseizoen
  • Poolse seizoenarbeiders aanwerven had heel wat voeten in de aarde, vooral op het vlak van papierwerk

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • ManpowerGroup Solutions nam de volledige payrolling van de seizoenarbeiders in handen
  • Taalbarrièreproblemen werden opgelost, zelfs tijdens opleidingen

Succes

  • Satellite Ice verliest geen tijd meer aan ingewikkeld papierwerk
  • Opleidingen zijn volledig geslaagd dankzij cursussen in de moedertaal

Uitdaging

  • Jaarlijkse organisatie van meerdere conferenties op diverse locaties in de wereld (van 100 tot 1000 deelnemers per conferentie)
  • Behoefte aan grensoverschrijdende projectcoördinatie van a tot z
  • Eis om kosten te besparen met behoud van flexibiliteit en kwaliteit

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • Samenstelling van een flexibel inzetbaar Conferences & Administration Team op maat van de klant
  • Totaaloplossing voor de organisatie van de conferenties: projectmanagement, businesscase, financieel plan, locatiekeuze, communicatie, logistiek, inschrijvingen & betalingen, coördinatie ter plaatse, evaluatie...

Resultaten

  • 30% kostenbesparing in 2 jaar tijd
  • Flexibiliteit: geen vaste overheadkosten buiten piekperiodes
  • Stabiliteit en continuïteit: altijd een specialistenteam binnen handbereik
  • Efficiëntie- en kwaliteitswinst dankzij ervaring en gedrevenheid
  • Meer tijd voor corebusiness

Uitdaging

  • Grote marketingfirma trekt medewerkers aan op basis van fluctuerend klantenvolume
  • Huurt geregeld tot 400 medewerkers op zeer korte termijn
  • De kwaliteit van rekrutering en retentie moest omhoog

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • doorgedreven audit van interne practices
  • Een core team aanstellen om de schaalbaarheid aan te kunnen Implementeren van standaards in screening en sourcing
  • Gedetailleerd analyseren van de contingent workforce planning
  • Eenheid brengen in benchmarking

Succes

  • Een daling van 40% in de gemiddelde ‘days to fill’
  • Binnen 4 dagen werden er 20 kritische posities ingenomen
  • Toegenomen tevredenheid van de rekruteringsmanager

Uitdaging

  • Een wereldspeler op het vlak van veiligheid in de auto-industrie wil een duidelijk overzicht op z’n rekruterinsproces
  • Op landelijk niveau werkt de rekrutering al, de uitrol van één enkel globaal programma is de volgende stap.

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • een gefaseerde rollout – starten in 5 landen, uitbouwen naar 9
  • In elke globale regio werden stakeholders op post gezet om het project te sturen
  • Een agressieve timing en duidelijke communicatie doorheen het project

Succes

  • De succesvolle installatie van een globaal rekruteringsproces
  • Lokale flexibiliteit als basis voor het grotere geheel
  • Resultaatgerichte aanpak zorgt voor een tevreden klant

Uitdaging

  • Kwetsbare receptie- & onthaalafdeling door gebrek aan vervanging tijdens afwezigheden van de receptioniste
  • Eis om het kwaliteitsimago van Bombardier op het vlak van het onthaal van de talrijke bezoekers op de Belgische hoofdzetel te vrijwaren
  • Behoefte aan meer flexibiliteit en continuïteit om 100% personeelsbezettting te garanderen

Oplossing van ManpowerGroup Solutions

  • Totaaloplossing voor het beheer van receptie & onthaal: Transfer van receptioniste naar payroll van ManpowerGroup Solutions (of rekrutering indien geen transfer)
  • Persoonlijke begeleiding en opleiding van het receptiepersoneel Training, coaching en planning van flexibel inzetbare back-ups die vertrouwd zijn met de specifieke klantensituatie
  • Volledige personeels- en projectadministratie
  • Permanente kwaliteitscontrole

Succes

  • Continuïteit: receptie & onthaal altijd 100% bemand Kostenefficiëntie: van 2 receptionistes naar 1 receptioniste met systeem van back-ups
  • Meer zekerheid & flexibiliteit: niet langer slechts 1 maar meerdere back-ups dankzij mobiel team+

ManpowerGroup Solutions

Gemeenschappenlaan 110
1200 Brussel - België
Tel: +32 0(2) 289 66 80
Fax: +32 0(2) 502 78 52

Contact us